tisdag 8 december 2009

Människan är väderberoende och projekt Hönshus

Ja, det var väl ingen större nyhet direkt, det vet väl alla som bor på dessa breddgrader men det är ändå ett ganska lustigt fenomen faktiskt. Hur kan det vara så stor skillnad i humöret och motivationen när det är grådassigt jämfört med när det är solsken? Egentligen är det ju inte speciellt mycket mörkare nu än när det är klart ute, solen når ju ändå knappt över trädtopparna, i alla fall inte i de norra delarna av Sverige och skulle i så fall Malmöiterna sprudla av lycka mot för Kirunaborna på vintern och vice versa på sommaren?

Hursomhelst är det grådassigt utanför mitt fönster nu och jag har ingen som helst lust att gå ut och få nånting gjort. Fastän jag ändå inte skulle ha sett solen när jag håller på inne i hönshuset.
Där förövrigt nästa motgång skedde igår… Jag hade dragit all el klar förutom till uttagen och lysröret inne i hönsdelen då jag upptäckte att det var en siffra för lågt i IP-klassningen på både lysrörsarmatur och uttag, IP44 på båda vilket egentligen skulle fungerat om jag inte varit så petig men när jag läst lite på internet såg jag att i dammig miljö (Vilket det Verkligen är) ska man då ha Minst IP54 (5 betyder dammtät) enligt gängse byggnormer. Det betyder i slutändan att armaturen istället för att kosta 250kr, kostar 900kr! Jippie…

Då kanske en del tänker “Äh, vadå byggnormer? Det är väl ingen som kommer och tittar till sånt när man bor på landet!” Förvisso sant men det finns faktiskt en del nyttiga saker i sådana byråkratiska dokument, det är ju faktiskt för ens egen och andras säkerhet sånt är upprättat. Man sätter ju t.ex. inte ett oskyddat uttag i badkaret. Sedan är el en sak jag personligen (Och säkert många andra) har mycket respekt för och 900kr är billigt jämfört med vad ett nytt hö lir, lagård, korntork, vedhus (med ca 30-40m3 ved) och förrådsbyggnad skulle kosta att bygga upp när det brunnit ner. Nu vet jag att Jag i alla fall har ryggen fri. Nog för att vi skulle få grillad kyckling till middag sen men det känns som att det är billigare på ICA :)
Och Självklart ska ju anläggningen besiktigas av en behörig elektriker! :)

1 kommentar:

Susanne sa...

ja motigt med vädret verkligen.. jag som kirunes kan utrycka mig följande...
när solem aldrig visar sig gör kirunabon som gruvisen man går under jord för att sedan i slutet på januari visa sig igen....