söndag 20 december 2009

Sur start på dagen…

Nä, det är inte alls så allvarligt som det låter, snarare riktigt kul faktiskt. Jag fick för mig att jag ska börja med surdeg när jag satt och surfade lite om mjöl en dag. Av en händelse hamnade jag på Pain de Martin´s blogg och han verkar nästan ha hängett sitt liv till surdegar i alla dess former :) Skämt åsido, han har hur mycket tips och råd som helst när det handlar om den genren.

Så för nästan en vecka sedan startade jag mitt eget projekt och gjorde en Rågsurdeg enligt hans recept. Jag kan ju inte påstå att jag gjorde något för att förbättra mina odds att lyckas direkt, han förespråkade färskt, stenmalet, ekologiskt rågmjöl utan tillsatser men det var inte direkt det som fanns i mitt skafferi. Det som fanns att tillgå var: Icke stenmalet, oekologiskt och gammalt rågmjöl från kungsörnen (Gick ut i Augusti!) Men efter att ha följt hans hänvisningar och tillvägagångssätt (Se recept HÄR) och upprepat “Dag 5” några gånger blev det faktiskt en ganska vital surdeg! Det är väl anledningen till att jag skrev detta inlägg, hade det gått åt skogen skulle jag hällt ut allt och aldrig yppat ett ord om det hela ;)

Nu står den i kylen och vilar i väntan på att jag ska hitta ett bra recept och få lite tid att baka nåt kul av det. Kommer nog förmodligen att lägga upp nåt recept när jag är klar och om det lyckas förstås ;) För normalt sett lägger jag bara upp recept här som jag verkligen provat och tycker om och vet fungerar.

Här är mitt lilla husdjur
IMG_4108

Efter ett besök hos svägerskan häromdagen fick jag ett recept av henne på ett Vetesurdegsbröd “Franskt lantbröd” Det är väl ett “snabbröd” i surdegstermer, surdegen skulle stå i bara 6 timmar :) Men det blev faktiskt riktigt gott! Recept kommer.

Franskt lantbröd, mums!
IMG_4109

Nu ska jag förbereda lite för lillans födelsedagskalas, hon fyller 3 år i morgon :) Fixa tårta och förbereda lite Boeuf bourguignon till ikväll dit lantbrödet skulle serveras

2 kommentarer:

Susanne sa...

mumms mumms fasiken vet var jag skulle besöka för middags bord i dag :)
brödet ser underbart ut!!

Lisse sa...

Vilken rolig blogg du har! Kanske till och med jag måste testa att göra surdeg även om jag tvivlar på att jag skulle fixa att sköta om en deg en hel vecka!