torsdag 17 december 2009

Kafé Fägnans himmelska saffranspudding

  • 5-6 st lite torra lussebullar, färska bör vara framme ett par timmar för att torka.
  • 3 ägg
  • 3-4 dl strösocker (Den blir hyfsat söt med 4 dl)
  • 5 dl mjölk
Smörj en ugnsform och skär lussebullarna ganska grovt två gånger på längden och fyra på tvären, det bör täcka botten på formen.
Vispa upp äggen något och häll sedan i socker och mjölk vispa ytterligare en stund, detta ska nu över bullbitarna.
Innan du häller över smeten ska följande strös på bullbitarna:
  • 3 nypor kanel
  • 3 nypor kardemumma
  • 1 dl russin
Nu ska äggblandningen över bullbitarna för att stå och dra i 45min (Eller som min, över natten).
Sätt ugnen på 175 grader, vrid ner till 150 grader när du sätter in puddingen i ugnen.
Grädda 45 min. Sista fem minuterna vred jag upp värmen till max så den blev gyllene och lite krispig på ytan.
Njut och ät många bitar, gärna med vispad grädde, lika god varm som kall. Mums!
Ignorera hålet i högra hörnet, den var så när jag tog ut den ;)IMG_4106

2 kommentarer:

Agneta sa...

Ser jättegod ut! Saffran är riktigt gott...!

Anita sa...

Kul att du hittade min saffanskaka, den ser ju toppen ut.