söndag 4 juli 2010

Statlig “radiocensur” på bloggarna?

Jag var bara tvungen att skriva ett till inlägg idag. Efter att jag postade det sista gick jag igenom blogglistan och på väldigt många var det en genomgående röd tråd, nämligen som rubriken antyder, att man som i de statliga radiokanalerna inte får nämna namnet på personer, affärer och andra kommersiella verksamheter som reklam. Personerna kan jag ha en viss förståelse för men inte att man väljer att utelämna namnet på diverse företag. Varför gör man det egentligen, vad spelar det för roll om man skriver ut det? Ska någon stämma en? Andra bloggläsare måste ju få reda på vart de ska gå för att hitta alla fynd man gjort :)

Jag är själv inte utan skuld i denna fråga, för anledningen till detta inlägg var att jag pratade om just detta med Ingela innan jag började skriva detta och då skrattade hon och utbrast:
-Men du har ju själv skrivit “Den lokala pizzerian” i dit senaste inlägg!!
Jag kunde inte annat än att skratta lite och skyndsamt lägga till “Bianco”, vilken var den lokala pizzerian, till mitt senaste inlägg ;)

3 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Hittade hit via Edet Zoo. Hej!

Jag skriver ofta "den lokala butiken" eller "grannstaden" eller något ditåt - inte för att jag egentligen vill dölja namnet på butiken eller staden, utan för att jag vill hålla mig rätt så anonym. Kan det kanske vara att anonymitet är en röd tråd i din blogglista..?

Matte Hartman sa...

Jovisst kan det vara så men är man verkligen helt anonym på nätet? Allt går att dra ut på tiden men förr eller senare får den som vill reda på det mesta, om dem vill, tyvärr kanske man kan säga men så är nog den bittra verkligheten.

Sen kan man ju fråga sig om de som skriver bloggar verkligen vill vara anonyma innerst inne, det är ju nästan i princip en dagbok som är offentlig i och med internet.

Det är sådana här tankar som ibland ploppar upp i mitt huvud helt apropå :)

Kul att du hittade hit förresten :)

Maud/En bok om dagen sa...

Njä, man är nog aldrig så anonym som man vill tro... ;-) Den som vill luska rätt på vem man är, gör det.