söndag 4 juli 2010

Hektisk men rolig helg

Hela helgen har varit ganska hektisk med massor av främmande. I Fredags kom Palle förbi, så det blev en liten mjukstart men i Lördags kom tunga artilleriet. Ingela skulle ha kusinträff vilket resulterade i nio vuxna och fyra barn, så lite livat blev det. Till middag blev det grillat med blåbärskaka till efterrätt, mycket mumsigt! Det var en riktigt trevlig tillställning fast jag var ganska trött så jag höll mig en smula i bakgrunden.

Idag hade alla utom svägerskan åkt hem så det blev en hyfsat lugn Söndag, det enda vi gjort är att slappa mellan regnskurarna och de kom verkligen med besked, 8 mm på lika många minuter, det var bara en vit vägg utanför :)
Dagen avslutades med en ny maträtt för mig, för efter många diskussioner fram och tillbaka vad vi skulle äta till middag (som vanligt ;) ), lutade majoriteten för att gynna ortens lokala pizzeria, Bianco. Jag var väl inte så jättesugen på det direkt så jag gjorde det jag brukar när jag har dåligt om idéer och gott om råvara, googlade på “köttfärs”. Detta resulterade då i “Köfte”, lammfärsbiffar, men det blev en norrländsk variant med älgfärs. Det blev faktiskt Riktigt gott och efter ett tappert försök att göra grillspett, dessa blir klart bäst på grillen, slutade det med att spetten åkte all världens väg och det blev att grilla utan. Jag vete tusan vad jag gör för fel men jag har aldrig lyckats få till köttfärsen så den är fast och fin… Det blir alltid biffar som ramlar sönder och köttbullar som antar formen av maräng… Men som sagt, det är ju smaken man är ute efter och den var Helt OK!

Efter att Alla hade åkt hem efter middagen undrade frugan om vi inte kunde åka till Ytterträsket, grannbyns lokala playa. Hmm, tänkte jag, varför inte? Så det blev sommarens premiärbad för mig och lillan (mamma är en liten badkruka) och hon tjöt av lycka när vi sprang runt i vattnet och varmt var det också, hela 22 grader! ;) så efter alla tråkigheter tidigare i veckan det blev en riktig kanonavslutning på denna helg, det känns som att man behöver sådant nån gång om sänder.

Inga kommentarer: