tisdag 8 september 2009

De var då ett väldans tjat om svamp!!!

Ja, jag kan inte annat än hålla med. Men roligt är det! Igår var jag och lillan ute en sväng med fyrhjulingen, Lea ville så gärna åka en sväng, å inte blev de bättre när jag sa att vi kunde titta efter lite svamp när vi ändå var ute, hon blev stel som en stålfjäder och vrålade ETA PAAAAAMP!!!!! (Läs: leta svamp)
Åka fyrhjuling OCH leta svamp blev nästan för mycket av de goda ;)

Hur som helst så åkte vi runt ägorna och diverse gamla skogsvägar, men den här gången körde jag på säkra kort! Jag blev less på att komma hem med ett helt gäng med diverse olika skivlingar (De med skivor under hatten) som man inte till 100% kunde artbestämma, så jag letade bara smörsopp och karl-johan, DOM vet jag hur dom ser ut (iaf. den förstnämda)

Till sist kunde vi efter en och en halv timma återvända med 2-3l smörsopp, ett par karl-johan och en som jag senare kom fram till var en Rödbrun stensopp, lika bra var den! Så nu är alla svamparna rensade, skivade och ligger på tork i ugnen. Här är lite bilder på skörden ;)

Rödbrun stensopp med Karl-Johan i bakgrunden


Skivade och klara som bara längtar efter att få hoppa in i ugnen (Det räntar lite mer med karl-johan, t.v än smöesoppen t.h)



Inga kommentarer: