tisdag 8 september 2009

Pappa har fyndat!

Hade rätt lite att göra på jobbet nu, så jag passade på att ta några dagar ledigt för att vara med lillan. För att Ingela skulle få lite studie ro åkte jag och lillan ut en sväng med fyrhjulingen, lillan ska nog för övrigt få en egen nästa år så jag får köra själv nån gång ;)
Passade på att utforska lite skoterleder och se hur de ser ut på sommaren och rätt som det är ser jag något vid stigkanten, det lyser så gult och fint där nere i mossan, kan de vara?... Jodå, det kan de!!


Efter lite efterforskning är jag nog Ganska säker på att det är en kantarell, påminner iofs. om orange kantarell men biotopen De ska växa i stämmer inte speciellt bra för norrland och den ska dessutom vara ganska sällsynt, så jag drar slutsatsen att det är en helt vanlig kantarell :)

För att tillägga lite så plockar jag, för min egen och andras säkerhets skull, inte skivlingar överhuvudtaget. Jag kan tumregeln att man inte ska plocka "Bruna svampar med bruna skivor och vita svampar med vita skivor" men jag tar det säkra före det osäkra och kör på soppar för där finns det bara en enda som är giftig, Djävulssoppen, och den känner man igen! Det är också som de flesta säger, "Lär dig några få svampar i taget" så vi kör på det :)

Ett bra ställe för nybörjaren har jag märkt är "Svampguiden" med deras perfekta sida för att identifiera matsvampar med "Nyckel till våra bästa matsvampar" Väldigt smidigt när man inte riktigt vet var man ska börja leta.

Inga kommentarer: