fredag 11 september 2009

Personlig integritet?

Lyssnade lite på radion i morse om diverse olika register om svenska folket och vad som ska stå i dom. Den här gången var det om de skulle stå med ens politiska åsikt i socialregistret eller nåt. Det här blev ju såklart en het potatis eftersom det då av vissa anses kränka den personliga integriteten...

Jag måste då Absolut hålla med! Självklart ska dessa personer skyddas, som då självklart aldrig röstat, för om man röstar har man ju en åsikt och den ska man väl stå för, eller? Det fick jag då lära mig som liten... Och därmed ska det väl inte spela någon roll om det finns med i nåt register. Men det är ju såklart bara vad jag tycker, och jag är sosse, så nu vet ni det! ;)

Detsamma gäller nåt jag hörde för några månader sedan. Men den gången gällde det kameraövervakning på allmänna platser. Även där var det heta diskussioner om att det skulle kränka den personliga integriteten, "Storebror ser dig" med mera.
Men hallå!? Det är ju på allmänna platser ju! Inte ska väl regeringen sätta upp en kamera i ditt sovrum heller! Eller?.... Knappast...

Men såklart håller jag med även där! Självklart ska dessa personer skyddas även dom! Fast egentligen ska de ju inte spela någon roll för dem eftersom de aldrig går ut på stan, kör bil på vägen, cyklar eller rör sig utomhus överhuvudtaget. För om de skulle göra nåt sånt så finns ju risken att nån annan ser dem, och vad spelar det då för roll om det är en som ser dig i verkligheten eller genom en kamera?
Såtillvida att motståndarna ifråga inte har någonting att dölja för "storebror"...

Och förresten! Vad tycker dessa personer om fartkameror egentligen? De måste ju kränka den personliga integriteten också i allra högsta grad! Inte för att jag har hört nånting om det, men det är ju Precis samma sak som kameror på stan.

Bildmaterialet från vilken kamera som helst ute på allmänna platser tas ju Aldrig fram annat än på begäran, om det skulle finnas en orsak att fråga efter det. Och skulle det finnas det är det väl väldigt bra att det finns bildbevis, speciellt i det svenska rättssamhället där bevisbördan verkar ligga på offret...

Jag tycker det skulle vara väldigt bra ifall det kunde finnas solklara bildbevis på t.ex. en kvinna som blir våldtagen på stan, där våldtäktsmannen annars skulle bli friad på grund av att kvinnan hade "för kort kjol" på sig, var berusad eller nåt annat löjligt argument som de kan komma med! Ja, nu blev jag en smula irriterad faktiskt, men det är den hårda sanningen i Sverige...

Åja, nu ska jag inte skriva så mycket mer. Har fått ventilera lite av mina åsikter i alla fall och detta går nog diskutera i oändlighet. Detta är Min blogg och jag har fått uttrycka min åsikter, så jag är nöjd :)

MERA REGISTER OCH KAMEROR TILL FOLKET!  ;)

Ps. Nu ska jag ut och plocka ihop lite saker på gården, så skulle Reinfeldt vilja glutta lite på mig är det bara att zooma in gården, han vet vart min postlåda bor ;)

Inga kommentarer: