Detta var helgens projekt för mig och nu tänkte jag leva upp till bloggnamnet och prova på något nytt, verkligen lägga upp ett av mina projekt. En liten tutorial om hur man går till väga, med bilder och förklaringar och utan en massa specialverktyg, när man byter länkarms bussningarna och spindellederna fram på en Volvo S40 årsmodell –97. Detta kan säkert appliceras på de flesta bilar då principen är densamma… Ja, då kör vi då!
Steg 1: Verktyg
Detta var det som användes av mig: U-ring nyckel 17, 18 och 19mm, Spärrskaft med 17mm hylsa, Slägga, Metallsåg (Om en mutter till spindelleden skulle skära…), Stålborste, Stor och liten flatskruvmejsel, Plattång, Segersäkringstång, I detta fallet en huggmejsel och ett dorn (Nåt att driva ut bussningar och spindelled med), Kniv, Gasolbrännare, Domkraft, en Rondell underlättar klart, Bräkleen (Att rengöra med, superbra till Allt!), Rostlösning, Någon form av smörjmedel till bussningarna, i detta fallet silikonspray. Och till sist, ett par BRA arbetshandskar där inte pekfingret på handsken är en centimeter längre än fingret!!! Och som dessutom Håller! (Kostnad 200kr men det var det värt!)
Steg 2: Demontering
Ta bort spindelleds muttern (t.h.), bulten till undre främre länkarms bussningen (t.v.), bultarna (2 st) till undre bakre länkarms bussningen (bakre) och knacka med ett dorn på länkarmen uppifrån vid spindelleden så den släpper (Om den inte redan gjort det). Har man otur, som jag, kan det hända att muttern skär och leden släpper så det bara snurrar, ja, då är det bara att plocka fram järnsågen och fimpa bulten.
Lite tydligare bild på bakre bussningen
Så här enkelt förlänger man en U-ring nyckel och det behövdes! :)
Min trogna hjälpreda, alltid redo om det skulle behövas svetsas nånting! Undrar om hon verkligen är licensierad? :)
Steg 3: Spindelled
Ta bort järnringen som håller fast gummidamasken och ta sen bort den. Detta om man planerar att värma upp länkarmen lite grand innan man knackar ut spindelleden och under förutsättning att man inte gillar gummi rök då, för det är ju lite sommarkänsla med raggarbilar över den doften ;) Tycker man om det då kan man låta den vara kvar. :) Tänk bara på att inte värma alltför mycket, runt 150 grader eller nåt, bara för att det underlättar lite att knacka ut leden.
Lägg länkarmen över ett öppnat skruvstäd (Just såpass att spindelleden kan komma ut undertill) och banka med släggan! Jag tyckte det svarade bättre när man slog på kanterna (Markerade med pilar) än när man slog på bulten (Märkt “Alternativ”)
Nya spindelleden på plats, bara att knacka i den med motsatt tillvägagångssätt som när man tog bort den gamla. Sätt den bara inte åt motsatt håll! Varför jag kom att tänka på att lägga till det sista har jag förträngt ;)
Steg 4: Bussningar
Den bakre bussningen är uppbyggd på följande sätt räknat från centrum: Ca 3mm gummi, ca 3mm stålhylsa, resten av bussningen. Därför kan man skära ut ett litet jack med en kniv, som man inte är rädd om, ner till stålhylsan. Sen tar man en rondell och skär ett spår i metallhylsan, detta underlättar Mycket! Har man ingen rondell är det bara att vrida och slita sig blå i ansiktet tills bussningen släpper. Har man slitsat upp den är det bara att sticka in den stora skruvmejseln i spåret (Antingen från höger eller vänster sett från bilden, inte nerifrån) och vrida runt bussningen och samtidigt dra den utåt, mycket lättare då mejseln utvidgar bussningen.
Såhär menade jag att man skulle kapa.
Här är främre bussningen, redo för bearbetning. Skär bort gummit som inte finns kvar på bilden under, men passa för guds skull när ni skär i gummi, kniven suger fast riktigt duktigt och sen kan den tvärsläppa och då är det bra om den spetsiga delen inte är riktad mot någon form av organiska delar, typ större blodådror, hjärta, mage… Ja, ni fattar vinken :)
Knacka ner den mindre skruvmejseln och spraya ner lite smorsel, det underlättar lite när man knackar ut den här lilla rackaren :)
Ny bussning på plats.
Underlättar även här att smörja både bussning och länkarm innan man knackar ner den.
Ändring: Smörj inte innan montering! Rengör från eventuella smörjmedelsrester från demonteringen, för det visade sig att länkarmen kan glida på bussningen.
Tänk bara på att knacka in den lite extra så att kanterna på andra sidan kommer fram och sen knackar man den till mitten igen. Det kan underlätta om man använder skruvstycke eller verkstadspress.
Här kan man lägga lite smörjmedel, för det är svårt nog som det är att trycka emot överfallet och dra ut gummi pluppen med tång samtidigt. När man sätter dit denna bussning kan det vara lite knepigt då den är helt tät. Den vill gärna ploppa ut igen men då kan man bara ta något spetsigt och punktera i änden och släppa ut luften när man trycker dit den.
Så här ska det se ut när det är klart. Inte världens modernaste tång men den funkar fortfarande klockrent! :) Tänk bara på att vända överfallet rätt då det är lite nivåskillnad, det syns nog bäst på bilden under men är du osäker är det ju bara att kolla mot bilen.
Ett stycke komplett länkarm klar att monteras igen.
Här har vi ett exempel på hur det kan skilja på eftermarknadsdelar. När jag handlade på Mekonomen hade de bara en spindelled hemma och när de fick hem en ny var det inte samma märke. Nu vet jag inte vilken de har hemma som standard men be om “Lemförder” framför “TRW” om du inte är intresserad av att tillverka en bricka som har ID=Ø40mm OD=Ø50mm Tj=2mm…
Ändring: Ta bort stålspiralen som håller fast gummibälgen (den nedre blåa på bilden ovan, till höger) och kolla att det verkligen finns fett runt kulan! Om inte, fyll på. Vilket smörjfett som helst är bättre än ingenting, tydligen är Lemförder snåla på sådant, i.a.f. på min, för den blev skrot efter ungefär ett år…
Glappet på TRW´n spelar ingen roll heller, det går lika bra ändå! :-)
Steg 5: Montering
Skulle leden börja snurra när man ska dra åt muttern, vilket den mest troligast kommer att göra, kan man sätta domkraften under leden och trycka fast den när man drar muttern. När allting verkar klart finns det bara en sak kvar att göra, förutom att städa då, det är att kontroll dra ALLTING man rört, för det är trots allt framvagnen med tillhörande styrning vi har grottat i. Det är nog inte roligt att tappa någon framvagnsdetalj i 110km/h på E4´an…
Till sist: Lycka till! :)
13 kommentarer:
Som att läsa Haynes reparations bok. Fast med bättre bilder och bättre text. =)
Faan va bra att såna som du finns, jag tycker att det här kunde inte bättre. Nu har jag skrivit ut hela menyn, så nu tar jag med mig dina visdoms ord ut till bilen!
Tack på förhand!
Claes
Kul att nån fick nytta av detta :)
Vill oxå passa på att tacka!!
Kan bara hålla med. Satt och kliade mig i huvudet ett bra tag innan jag hittade denna sida och då tog det pltsligt en timme att domontera byta spindelleden och montera allt igen... Tack
Tack för den enkla guiden:)
Tackar, jag skall bara byta spindelleden, fattar nu att det blir betydligt lättare om jag tar ner hela länkarmen, värma skitfanskapet och banka på med storsläggan.
Har suttit i 1 timme och försökt banka med en liten hammar med länkarmen kvar.....gick la sådär! typ inte alls.
superbra hurra
Riktigt snyggt!
Riktigt snyggt!
Tur att jag hittade denna sida, : )
Nu kan jag spara på svordommar och tandagnisslan. Tack!
Riktigt bra, du får gärna lägga upp fler sådan info för nötter som mig. Tack på förhand.
Tack för en mycket bra vägledning med bilder.Bra att du visade att du förlängde ringnyckeln.Var själv rädd att dra av dom för de sitter ju väldigt, väldigt hårt.
PS. Du borde byta jobb och göra illustrationsböcker.
Crille
Skicka en kommentar