måndag 8 mars 2010

Projekt Takskottning

Av en ren händelse sneglade jag lite mot baksidan av lagårn igår och lade märke till att utsprånget på taket inte riktigt var så rakt och fint, kanten såg väldigt vågig ut och med fysiklektionerna i bakhuvudet med krafter och hävarmar drog jag slutsatsen att snön där uppe vägde en hel del. Det kunde mycket väl ha varit så tidigare och att man bara inte tänkt på det men jag tänkte att jag inte skulle ta några risker.

Åja, det var ju middag snart så det fick bero ett litet tag till. Det fick jag ångra bittert… Man kan varken röra sig speciellt obehindrat eller dricka ordentligt efter en rejäl måltid! Man var ju helt slut bara av att bära fram alla stegar, rep och spadar! Efter mycket stånk och stön var i alla fall jag och Palle uppe på lagårdstaket, lirtaket skiter jag i, finns inte en chans i världen att jag går upp dit! Men efter ca två timmars skottande och bökande hade vi i alla fall fått bort värsta stället och det behövdes kan jag säga, vid varje steg man tog kände man hur hela taket gungade, mycket otryggt! och det var nog runt 120 cm på de värsta ställena så skottandet var inte helt i onödan. Nu är då det värsta borta på lagårdstaket och på resterande byggnader rasade det av sig själv idag, tack och lov. Röjde bort det som kom från maskinhallen efter dagens middag, dock Inte för hand denna gång! och det var en hel del, högen på backen var nog säkert tre meter bred, en halv meter hög och hela maskinhall´s längden då. Helt otroligt att byggnaderna ändå klarar vikten, för det mesta i alla fall ;)

2 kommentarer:

Therese sa...

Visst är det kul med snö och ekonomibyggnader?! :P Ladugårdstaket har vi tack och lov redan skottat. Men i förrgår då all snö på hustaket började rasa på kvällen blev det ut och skotta av taket på farstukvisten, var lite rädda att vi inte skulle komma ut på morgonen pga rasad farstu annars. Klockan elva på kvällen, varför ska man sova när man kan skotta tak? ;)

Susanne sa...

ha ha ha den var bra--- ang sotaren grejen är att han sotar spisen och när han lyfter glasluckan sker detta fenomenet....
sot....