onsdag 31 mars 2010

Reparation av K-axel

Just det, en olycka kommer ju sällan ensam och denna inträffade faktiskt före vårat ofrivilliga möte med snödrivan fast jag upptäckte den inte förrän jag skulle skotta dagen efter. Jag tyckte att slungan hoppade lite omotiverat mycket under nödsvängen jag var ute på innan vi skulle iväg på söndagen och efter en snabb koll var det bara att plocka fram verktygen…

Såhär ska det Inte se ut!

 

IMG_4348-tileEn första inspektion av skadorna: Lagret har sagt upp sig och korset har börjat äta sig in i gaffeln, kul, bara att plocka fram svetsen…

IMG_4356-tile Ena delen av gaffeln, före och efter lite påläggssvetsning. Tack gode gud var det gjutstål och inte gjutjärn för då hade sett än värre ut ;)

IMG_4359-tile Andra delen av gaffeln, här fick jag även lägga på lite material inne i hålet, jippie, hur ofta har man en 30,2mm borr hemma?… Bara att åka en sväng till jobbet och brotscha upp hålet så man får in de nya lagerhylsorna. Snyggat till svetsarna lite grovt innan man åker så man slipper skämmas för de mer erfarna svetsarna ;)

IMG_4368  Tadaa!! Ny brotschat och filslipat! Passade faktiskt hyfsat men jag var tvungen att finjustera lite med rundfilen då jag inte hittade riktigt rätt verktyg på jobbet. Sen kan man fråga sig om det verkligen var värt allt besvär då korset kostade 700kr och en helt ny, komplett axel kostar ca 1500kr men lever man på gränsen så… Det var i alla fall en utmaning! ;)

Inga kommentarer: