fredag 19 mars 2010

Nu är man på väg mot en Säker Skog

Igår var jag på en liten skogsträff i Drängsmark som Säker Skog anordnade. Det är en kurs på totalt tre träffar för oss nybörjare i skogen men även för rutinerade huggare och de som bara står på vedbacken med en motorsåg. Första träffen var riktigt rolig faktiskt, man fick sig faktiskt en och annan tankeställare då de berättade om vad som egentligen kan hända ute i skogen. Ta bara ett praktexempel: En man skulle fälla gran och fällde fast den mot en ek. Sen tänkte han väl att det bara var att ta ner eken varpå han gjorde det, med resultatet att granen Och eken fastnade i en alm… Hade han spänt upp en presenning runt träden hade han haft en utomordentlig lappkåta men han skulle prompt ha ner träden och sågar ner almen. Summa summarum: Han får totalt Tre träd över sig. Behöver jag säga att han numera tillhör dödsfallsstatistiken. Det var ju ett extremt exempel när det troligen skulle funkat med ett vanligt brytjärn och vrida ner trädet men det är sådana saker de nu upplyste om för att så ett frö hos oss.

Nästa steg blir ett besök hos Utterströms i Skeå där vi ska gå igenom vad för utrustning det finns att tillgå sen mot senvåren blir det en träff ute i skogen för lite mer praktiska övningar. Det ser jag verkligen fram emot :)
Det lustiga var att jag trodde att det skulle vara många som mig och framförallt i min ålder på kursen men hör och häpna det var rätt många som var rätt gamla i gemet, varav en från Källbomark som jag vet är väldigt duktig i skogen.
Fast när jag tänkt en liten stund kom jag fram till att många av de äldre förmodligen var ute efter den nya motorsågen eller röjsågen som kommer att lottas ut vid kursavslutningen ;) Fast om de får ett lite annat säkerhetstänkande är det ju bara en bonus :)

Jag hann ju aldrig bli upplärd av svärfar innan han gick bort men sett ur säkerhetssynpunkt kunde det nog vara lika bra, inte för att jag vet hur han såg på säkerheten (han hade i alla fall inte tagit bort kastskyddet på motorsågen) men många av de äldre, inte alla men en del, har ju vissa åsikter om befintliga säkerhetsdetaljer på motorsågarna. T.ex. att “Kastskyddet är ju bara i vägen” eller “Gasspärren är ju så besvärlig men om man tejpar fast den blir det ju smidigare” Just det… Sen om man ramlar och sågen går upp i varv kan man ju bara räkna ut vad som händer. Vart landar man då? På sågen? Jättebra att landa på en kedja med krokar som man lagt ner sin själ för att få sylvassa och som dessutom rör sig 20 meter i Sekunden! Jättebra för mjukdelarna…
Ni förstår nog nu varför Säker Skog anordnar sådana här träffar, just för att informera om sådana saker och försöka få folk att inse vad som egentligen kan hända när man “Ska bara”.

Hursomhelst var det en intressant träff och det bästa är ju att allting är gratis! Fast det är en sanning med modifikation, för att få vara med på sista träffen och därmed utlottningen av motor- och röjsåg måste man ju ha en godkänd huggarutrustning, vilket för mig blir en nätt utgift på drygt 2600kr. Fast när man tänker efter gör det ju inte så mycket, det är: Sågskyddsbyxor: ca 1000kr, dito skor: ca1000kr och hjälm med visir och kåpor ca 600kr men det är ju utrustning för min egen säkerhet och man kommer förmodligen att tillbringa x antal dagar ute med sågen i vår och sommar då det är en hel del gallring kvar, så det är ju egentligen saker som jag redan skulle ha haft.

Jösses, det här inlägget blev lite längre än vad jag tänkte från början :) Nu är det dags att dö i soffan en stund och bara slösurfa! ;)    Ha en trevlig kväll!

Inga kommentarer: