måndag 21 december 2009

Lilla flickan blir stora tjejen! Mitt i snöstormen :)

Idag fyller Lea 3 år! Det blev nog lite konstigt för henne när hon fick alla presenter igår och alla kom förbi då men det var inget större problem för henne. Klockan 06.30 var det en pigg liten dam som klättrade upp i våran säng, kanske inte mammas och pappas favorit tid att vakna på men det var bara att bita i det sura äpplet, eller i det här fallet: gosedjur och släpa sig ner. Leas presenter från oss stod och väntade på köksbordet vilket bekräftades med ett litet glädjetjut :)

Vi hade köpt hennes favoriter det här året, en Nicke Nyfiken docka och en DVD-box. Den sistnämnda var väl egentligen mer till oss än henne, ni som är småbarnsföräldrar vet vad jag pratar om och ni som inte är det kommer att få reda på det! ;)
Man vet verkligen när man prickat rätt present med barn, de är ju fortfarande ärliga ;) och det verkar som att vi gjorde det i år, för det var inte kartongen som var intressantast, som det kan vara med barn ibland (Allmänt tips på present till barn upp till två år: En inslagen tom-kartong), utan när hon öppnade DVD-boxen ropade hon “NYCKE FIKEN!!!” en fem-etta där. När vi kom till det lite större paketet fick vi verkligen bekräftelse på fullträffen. Efter lite pillande med papper och kartongen öppnades tittar hon mellan oss och kartongen och utbrister “APAN, APAN, APAN, APAN!!!!!!” Jag tror hon tappade orden :)
Sedan var de följeslagare resten av dan medans mamma och pappa och Lea tittade på NYA avsnitt av Nicke Nyfiken. Det blev 3 timmars avkoppling i soffan! ”Det finns inget som mammor och pappor tycker om så mycket som lugn och ro” ;)

För att byta ämne nu så kan man väl nämna att det faktiskt kom lite snö idag, lite drygt 30 cm för att vara mer exakt. Jaha, då kommer det nog inte så mycket främmande idag med andra ord och jag tänkte vara smart och invänta kvällen och uppehåll innan jag skulle ge mig ut och skotta.
Tji fick jag minsann, då fick jag reda på att det var två modiga personer som skulle ge sig ut i snöyran, Den yngre svägerskan med fästman. Då var det bara att ge sig ut efter maten då. Egentligen inga större problem då vi har traktor, fast jag hade ju inte kopplat slungan utan det satt bara ett snöblad för jag hade väl kanske inte riktigt väntat mig den här mängden men jag fick infarten rensad i alla fall vilket var målet :)

När de inte dök upp i tid tänkte jag passa på att hänga på slungan istället så man får bort snön ordentligt. Men självklart stötte man ju på patrull, så ovanligt… Att slungan snöat in var det minsta problemet, de lite större var att tack vare det där jä**a växlande vädret vi haft, töa, frysa, töa, frysa, ja ni förstår poängen. Hydraulkopplingarna hade tok frusit ihop, de var minsann inga “snabb” kopplingar längre, prova solid istället. Efter lite mild övertalning med polygripen ficka jag av snöbladet i alla fall.

Sen övertog problem 2: Skulle koppla fast Kraftaxeln, inte min, fast det lät så ;) men den mellan traktor och slunga. Den ska vara utdragbar, just det ja, det enda som drogs i det där fallet var jag, vid min näsa.
TIPS: Hur smidigt det än verkar, lämna INTE kvar axeln på slungan!! Jag lovar att den kommer att frysa ihop! Jä**a skitväder, skit jag också som lämnade den ute.

Så till frugans stora förtret står den nu i våran hall för upptining och som att det inte räckte med det hade jag tänkt rengöra den innan jag tar ut den för att eliminera framtida problem.
Kvinnor som tänker köpa hus på landet, lyssna på mig nu: Det är lika bra att ni vänjer er! Det är samma som med toa-ringen ;)

Inga kommentarer: