onsdag 27 januari 2010

50 cm snö idag!!

Ja, i alla fall om man mäter som Skellefteå kommun gjorde förra snöstormen. Det vill säga högsta punkten på drevorna :) Men i verkligheten har det kommit runt 20 cm vilket är lite mer rättvisande. Var tvungen ut en sväng med slungan ikväll med förhoppningen att jag ska slippa i morgon innan jobbet och jag vill lova att det gick tungt, låg tvåan hela vägen för drevsnön var hyfsat kompakt. Normalt sett vid den snömängden brukar fyran inte vara nåt problem. Sen att man får tampas med undermålig japansk engångselektronik är en annan sak, det ska verkligen jävlas när det är dåligt väder. Jag skulle ta ett kort när jag var uppe vid vägen, samtidigt ringer det och det resulterar i att det tar 5-10 minuter innan jag lyckas få igång telefonen som tok-hängde sig… Bara strax före det fick vindrutetorkaren för sig att bara ta halva rutan, givetvis Fel halva och på vägen hem började lampan för hydraulen att blinka… Ibland måste man bara skratta åt eländet :) Men allt hade löst sig när jag var framme, tack och lov.

Tidigare idag åkte frugan på syjunta och hon är på väg hem nu men vägen var inte plogad när jag var upp så vi får väl se om hon ringer snart och efterlyser lite draghjälp. Själv har jag tänkt mysa i duschen en stund innan hon ringer ;)

Här är lite fina vinterbilder :)

Vart tog vägen vägen? Det här ska frugan forcera :)DSC00797 
Så här mycket såg jag när det kom vindbyar…
DSC00798

Vart är vänstra vägkanten???? Den var ju där igår!!
DSC00799
Drevorna är ändå hyfsade :)
DSC00800 
Det puttar lite framför slungan ;) Tur man slipper handskotta!
DSC00801

Nä, nu är det dusch och säng som gäller så man orkar skotta i morron innan jobbet för det får jag nog med stor säkerhet göra om detta inte avtar…
Då kommer jag förövrigt att presentera vinnaren i min lilla tävling!

Och när man talar om trollen, frugan ringde precis. Hon har ankrat i Gagsmark, det finns nämligen en backe där som är helt hopplös när det blåser. Redan i morse när jag åkte till jobbet hade en tredjedel av vägen drevat åt och då hade det inte ens börjat snöa! Fast det är stora åkrar på varje sida så det är förståeligt när det börjar blåsa. Och ännu mer tur var att hon precis fått tag i en kompis där som skulle larva dit traktorn så jag slapp slita upp lillan. Ibland är det bra att bo i små byar, väldigt traktortätt :) Så NU ska jag hoppa i duschen! ;)

1 kommentar:

Johan sa...

Det är fusk att ha slunga jag vill han en jag med, men det kanske är lite dumt när man har helcabbad traktor årsmodell 1948. Hade en lika dan slunga på en traktor jag körde för några år sen riktigt fina grejer de där.