måndag 4 januari 2010

Byta generator på BM 2250, från Groda till Sushi

Friskt kopplat hälften brunnet IMG_4129-horz

Fast inte i detta fall!! Att byta från franskt till japanskt (S.E.V Marchal till Nippon Denso) gick faktiskt över förväntan med tanke på att det var jag som gjorde det! Fast det var inte helt utan problem, regulatorn vill ha två kablar anslutna: En till tändningen och en till laddlampan. Givetvis tänkte jag som så att jag kopplar ihop de kablarna, för laddlampan tänds ju samtidigt som jag vrider på tändningen. Sagt och gjort, vrider på tändningen och laddlampan lyser upp precis som den ska göra innan motorn startats, klockrent, nu får regulatorn ström via lampan. Startar motorn och konstaterar att lampan fortfarande lyser… Hmm, jag provar mäta på generatorn i alla fall, det är ju trots allt två olika system som kopplats ihop så lampan kanske inte slutar lysa fast den laddar. Icke, fortfarande drygt 12V…

Efter ett antal svordomar så att snön smälte ner lite grann kom jag på en liten sak, då jag mätte upp spänningen på lampkabeln tidigare var den bara runt 6V kanske om man kopplar tändningskabeln direkt till batteriet… Efter en snabb omkoppling (Läs: lägga ihop kontakterna och hoppas de stannar kvar) klättrar jag upp i traktorn. Laddlampan har slocknat!!! Lyckan börjar sprida sig i kroppen, i motsats till kylan som redan tagit överhanden då det är –18 och blåser som attan = Upplevd temp: ca –35, så med stelfrusna händer försöker jag mäta upp spänningen vid generatorn, 14,2V!!!!! PRECIS så mycket som det ska vara!! Helt otroligt, det funka! Så då stänger jag av traktorn, springer in fort som f*n, värmer fingrarna och kopplar klart allt när det inte blåser polarvindar :)

Jag var även orolig att, oavsett om jag kopplat rätt, generatorn inte skulle ladda förrän vid väldigt höga varv då en generator är byggd för att börja leverera ström vid ett visst varvtal och denna kommer ju som sagt från en bensinbil. I och med det är den nog dimensionerad för en motor som varvar 6000 rpm men dieseln i traktorn varvar bara max 2000 rpm och med de utväxlingar som blir med remskivorna trodde jag att den skulle varva på tok för lite men även där hade jag tur! Även att jag har traktorn på tomgång (Runt 500 rpm) laddar den ändå lika mycket! JIPPII!!!!!

Så med detta avklarat ska vi skita i allt annat och åka till Schtaan (läs: Skellefteå) och gratta min gode vän Palle som idag fyller 3… öh, 25? Igen va? ;) Han lovade taco middag med efterätt, så det ser vi fram emot. Bara lilltraktorn (Volvon) blir någorlunda varm, eller i alla fall inte så farligt kall :)

1 kommentar:

Johan sa...

Snyggt jobbat!!!Själv har jag ett nästan konverterat elsystem på min traktor. Halva elsystemet är 6volt och den andra 12 volt. Tur att jag har kvar lite böcker från fordons tiden med enklare elscheman. Det som stör mig lite grann är nästan som ditt fransk-japanska problem....Det står LUCAS på allt för många detaljer, och som alla vet så var det ju han som uppfann mörkret bara för att jävlas med människan. Som tur är har trakorn inte plus-jord. ha en bra kväll nu ska jag tömma den andra datorn på allt innehåll.