söndag 3 januari 2010

Nytt år nya projekt

Gott Nytt År på er allihopa, kan vi ju faktiskt börja med. Har varit ganska hektiskt med firande, främmande och ätande ett tag nu så bloggandet har blivit lite lidande. Nu däremot är det färdig ätet och färdig främmat :) Så jag rivstartade det nya året med ett vad jag trodde i början skulle vara ett “litet” projekt… Som tidigare nämnt är ju generatorn på traktorn inte i “mint condition” om man säger så men nu när all snö kom så fick den väl hjärtattack och lämnade in helt. Jaha, vad gör man då? Ny generator = 2500-3000kr = Inte ens i närheten av vad våran redan ansträngda ekonomi klarar av just nu…

Men av en händelse så skulle Hasse skrota sin gamla Tojja. Aha! Men då snor jag ju generatorn från den, kan ju inte vara så svårt att trycka dit den trodde jag i min enfald, de såg ju ganska lika ut. Det var ungefär som att jag aldrig hört att saker inte alltid är vad de ser ut att vara…

Sagt och gjort, jag plockade ur generatorn ur Toyotan och klippte av kontakten så jag kunde utnyttja den. Nu var det bara att skarva ihop kablarna med de befintliga i traktorn då båda generatorerna hade extern laddningsregulator. (Den som ser till att den generatorn laddar lagom.) Nu var det ju som så att den som sitter i traktorn är av fransk modell och den andra är jappsare så beteckningarna är ju inte riktigt likadana men det är inget som lite internet inte kan lösa. Efter en dags efterforskning konstaterade jag att jappsarna har en Helt annan uppfattning om koppling av generatorer än vad fransoserna har, så med mina begränsade kunskaper om bil el så beslutade jag mig för att norpa regulatorn från tojjan och koppla förbi den i traktorn, det skulle jag väl ändå kunna mäkta med!

Nu var det ju bara att skarva kablarna mellan regulatorn och generatorn men tror ni att kablarna höll samma färgkod? Inte mycket… Det var inte ett rätt… Jaha, då blir det internet igen och efter två dagar av försummad familj var jag redo att krypa in i garderoben och gråta en skvätt, det fanns verkligen INGET om hur det skulle kopplas!!!! Mutter… Av en ren händelse tänkte jag i min förtvivlan att jag i alla fall skulle gå ut och klippa av kontakten från kabelstammen som gick till regulatorn och döm om min förvåning, på kablarna till kontakten i bilen var det ju inte ALLS samma färg som de i regulatorn!!! Va ändå inni HELV**E! Vilka muppar!
Fast nu stämmer ju färgkoderna överens i alla fall :) Synd bara att det tog mig tre dagar att komma på det.

Nu ska jag bara klura ut ett nytt fäste då det befintliga inte riktigt passar, började lite försiktigt igår förmiddag att demontera allt från traktorn för att konstatera att hålet i remskivan var betydligt mindre än axeln på nya generatorn och vad gör man då?
-Svarvar av den såklart!
-Men om man inte har en svarv då?
-Enkelt, sätt snurr på generatorn med borrmaskinen i ena handen samtidigt som man slipar axeln med rondellen i andra handen! ;) Det funkade i alla fall.

Så nu blir det en kopp kaffe, klä sig lite och fortsätta. Igår var det inte så roligt, det var ju bara –10 när jag började men efter nån timme började fingrarna bli stelare och stelare. (Kan bara ha tunna handskar) Då kommer frugan ut och frågar:
-Fryser du inte? Det är ju nästan –20!
Undra på att fingrarna sa upp sig! Men nu är vi tillbaka på –8, nästan T-shirt väder! :)

1 kommentar:

Susanne sa...

verkar vara ett supermatte projekt :)