söndag 8 november 2009

Snö och isolering

Nu var det ett tag sen jag gjorde ett inlägg så det börjar vara på tiden. I helgen har det väl inte hänt speciellt mycket, som vanligt :) Det kom ju lite oväntat 1,5dm snö i fredags så det var bara att veva igång traktorn hiva på snökedjorna och koppla plogen. Lustigt att jag aldrig lär mig att sätta på kedjorna i tid… Jag kommer alltid på det NÄR det har snöat Aldrig innan. Man blir lika överraskad varje gång :)

I år hängde jag i alla fall på plogen först istället för slungan, jag brukade tänka att det är ju bara att hålla upp den lite så man inte kommer ner i gruset och tänk, man blir lika överraskad varje gång där också ;) Bonden som slår våra ängar, hans kor måste ha gjort som skogsfåglarna och utvecklat en grusmage för jag kan tala om att det är tydligen inte så lätt att hålla upp i tid för när det väl börjat skramla i slungan tror jag att man skyfflat ut en kubik innan jag hittat åt spaken för att höja den :)

Så i lördags drog Hasse igång gamla trotjänaren och packade ihop infarten lite och jag for efter med traktorn för att släta till. För er som inte vet vad trotjänaren är för något så är det en gammal Ski Doo Alpine från artonhundra kallt med svängradie som två fotbollsplaner och vikten som en atlantångare men den funkar alltid klockrent :)

Palle kom förbi en sväng också och blev genast satt i arbete. Vad vi är snälla med våra gäster va ;) Han började lite smått med isoleringen av hönshuset medans jag röjde gården. Han var riktigt duktig och fick upp vindpappen och lite isolering, fast projektet avstannade idag då jag slarvat bort bladen till sticksågen och jag hade Inte speciellt stor lust att handsåga spånskivorna men hönsen verkar inte alls vantrivas i lagårn där dom fått bostad tills jag fått upp väggarna.

1 kommentar:

Susanne sa...

det kallas för framförhållning....
efter lyser det med...