söndag 4 oktober 2009

Svetsa gjutjärnskamin

Insåg igår att jag inte kunde dra ut på detta mycket längre, det är nog bara en tidsfråga innan bakstycket på kaminen i gäststugan kommer att lossna och det är ju inte speciellt bra när man gjort upp en fin brasa...
Så efter många om och men lyckades jag och Palle slita ut kaminen för lite reparationer.
Det värsta med det hela är ju att kaminer i regel är gjorda av gjutjärn, som till och med för den erfarne svetsaren är svårt att svetsa i utan att det spricker. Vad kommer det då inte göra för mig tänkte jag...

Men till slut så lyckades jag faktiskt ganska bra med det hela, det blev bara en liten spricka i slutändan, fast det skyller jag på turen och inte skickligheten ;)

Steg 1: Stoppborra alla sprickor, viktigt vid alla reparationer av sprickor.


Vinklarna på tråden är viktig när man svetsar, med gjutjärn ska den vara 90 grader, jo jag rättade till det sen ;)


Superviktigt hur man, med min vänstra hand, håller "svetshandtaget"! ;)


Också viktigt när man svetsar gjutjärn, Hammra, Hammra och Hammra svetsen! Står visserligen att man inte ska behöva det med denna tråd, men i Bibeln står det mycket man inte ska göra! ;)



Liten före och efterbild, lite blästring och spissvärta på detta ser man nog inte att det är repat :D



"Lilla masken Max" - Vi skrattade rätt friskt när vi såg detta efter att jag nyss lagt en sträng. Det är faktiskt inte arrangerat överhuvutaget! Är det inte lustigt vad slumpen kan göra :D

1 kommentar:

Susanne sa...

haloj.. ojdå om den hade släpt.. inte kul.. bra att du kan laga sådant... jo maten är kanon god--- jag är barnsligt förtjust i KÅL av alla de slag.. sedan är det billig mat med :)
ska hälsa om älgarna hopas dom är kvar nästa helg då jakt uppehållet är över!