tisdag 2 februari 2010

Ännu mer av det vita helvetet!!!!!

Efter 30-40 cm nederbörd idag kan jag meddela att jag börjar bli lite mättad på snö just nu. Som tur var blev det inte 26 minus efter snöfallet idag så det var bara att starta Bettan och åka ut. Istället för alla saker som frusit ihop ute kleggade rutorna åt istället nu när det inte var så kallt, jippie… Idag hade jag bara tänkt grovskotta i och med att det fortfarande snöar och det har ju kommit en hel del idag och tack och lov är det lätt snö, annars hade jag nog fått problem på väg hem. Storvägen var nyplogad, så det var inga problem men infarten var ett annat kapitel…

Plogar man inte med traktorn får man väl göra det med bilen! IMG_4184

Sen när jag tagit mig ut efter middagen, vad är det första som händer? JO, jag kör givetvis av brytpinnen till slungan!! En liten bult som går av när man kör på nåt hårdare än snö så att inget ska gå sönder, förutom bulten då. Den sitter lite otympligt till så jag tänkte under svordomsramsan att nu skiter jag i detta, det blir att “ploga” med skopan! Den bildar ju en naturlig plog när den fylls med snö och det funkade ganska bra! :) Men vad var det då jag körde in i slungan?

Detta! Nu får ni fundera ett tag. Inte det vanligaste minsann!
Förklaring kommer i slutet. ;)
small_IMG_4186

Titta vad fint det blir! Och FORT gick det! Tur att det inte högg nånstans. :)
IMG_4189

Nu undrar ni säkert vad det var som fick mig att svära så mycket att snön tinade och traktorn blev kristen. Nämligen detta:

Jodå, det är rätt, en Madrass!!
IMG_4186IMG_4187

Det är nämligen så att jag har lite problem med ryggen på morgnarna så vi tänkte att en lite mjukare madrass kanske skulle hjälpa och av en händelse hade svägerskan en liggandes som hon tänkte kasta, så vi tog hem den och provade med väldigt lite resultat. Det enda som hände var att man fick använda pall för att ta sig upp i sängen och att stänga av alarmklockan på morgonen var ett kapitel för sig, så vi beslutade att göra oss av med den. Under helgens ommöblering lades den utanför bron vilket jag senare glömde av och “det som göms i snö”…. Fastnar oftast i slungan!!

2 kommentarer:

Lisse sa...

Det var en ovanlig fångst! Jag tycker att det verkar turligt att det "bara" var en brytpinne som gick. Kan inte vara kul om alla fjädrarna hade trasslat in sig i själva slungan kan jag tänka mig.

Johan sa...

När jag plogade i stan med slunga fick jag in en armerad kantsten i betong i slungan det smä'ller ganska mycket innan slungan stannat...en annan gång gick en knut på axeln på slung sidan gissa om det smattrade mellan armarna. sen den dagen hade jag en par nävar M10 med mig i fickan.