måndag 18 oktober 2010

Trasig svets, halvkrossat finger, “ny” svets, och första snön

Ja, det var väl det mesta som hänt sen sist, i kronologisk ordning tror jag till och med.
Har varit ganska mycket sista tiden, främst på jobbet, vilket i sig är ganska bra men det är annat som får lida, som bloggandet.
Nu tar vi väl hög- eller i vissa fall lågpunkterna sen sist.

Trasig svets: Ja det är väl inte mycket att säga där, nu har man ett projekt till i den digra skaran att felsöka…

 IMG_4720 Även den mest oinvigde kan nog lista ut att elektronik helst inte ska se ut sådär.

Halvkrossat finger: Igen… Man tycker ju att man borde ha lärt sig vid det här laget att hålla klåfingrarna ur vägen men inte jag minsann!
I rena ilskan skulle jag slå lös en plåtbit som egentligen inte skulle sitta fast och mitt finger råkade hamna mellan släggskaftet och ett smalt plattjärn som stack upp… Jo tack, då vaknade man minsann till kan jag säga och mitt på leden tog det… Givetvis hände ju detta när vi hade som mest att göra på jobbet, så när jag inte kunnat använda fingret på två dagar beslutade jag mig för att åka till farbror doktorn för att kolla att allt var OK.
Här måste jag då slå ett slag (ett lite lösare, utan fingrar emellan) för den svenska sjukvården. Klockan nio på morgonen ringde jag till vårdcentralen, fick telefontid 15.30. Däremot blev inte klockan mer än 13.30 innan de ringde upp, hej och hå! Sköterskan kollade efter en tid och konstaterade att det var fullt för dagen men hon skulle bara kolla en grej och återkomma. En minut senare:
-Skulle du kunna komma in nu direkt?
-Öhh, jo. Tror jag väl?

Åkte in direkt, blev snabbt undersökt och sköterskan undrade även hon hur karlar alltid lyckas få klåfingrarna emellan :) Hursomhelst tyckte hon att det borde röntgas när det var på leden.
-Skulle du kunna åka in till sjukhuset och ta en plåt, nu direkt?
-Öhh, jo. Tror jag väl?

Åkte bara till jobbet en snabbsväng innan jag styrde kosan söderut (Det var ju fika ju!) Framme i Skeå 14.30, hann knappt anmäla mig innan det var min tur och 15.00 fick jag besked om att allt så bra ut. 15.30, tillbaka på jobbet!

Här snackar vi snabba vändningar! Ibland fungerar faktiskt sjukvården som den ska.

Få se då vad var det sen?… “Ny” svets var det ja. Eller ny och ny, vi hade ett gäng äldre svetsar som inte riktigt passade in i produktionen längre, så det blev en liten utförsäljning och jag var snabb som attan att tinga en gammal ESAB, inte världens modernaste men det finns definitivt kapacitet så det räcker! Enda nackdelen är att den egentligen kräver 35A säkring och vi har “bara” 25A, så skulle man köra för fullt kan det hända att det blir en smula mörkt i kåken, men nu finns i alla fall möjligheten att kräma på och det gjorde det definitivt inte med den gamla och jag tycker om möjligheter! (Även om de inte blir så långvariga om man svetsar grovt!)  ;)

 

Sen kommer vi väl till sista punkten på listan. Första snön: Det var en kulen natt i Torsdags och vi satt och slötittade på TV när jag hörde någonting. Är det ett plan som lågflyger?! Nää, inte så här sent! Gick ut på bron och blev nästan lite orolig, det stormade så det bokstavligen vrålade i skogen och snöade gjorde det också! Det kom väl nästan 10cm under natten och gissa vem som hade vinterdäcken på? Nä, titta inte på mig! Jag har nog aldrig varit ute i tid innan, så varför börja nu?! ;)
Det blev att sladda sig iväg till jobbet i alla fall och fort gick det inte men fram kom jag. Det är mer än vad man kan säga om frugan, hon vände halvvägs efter grusvägen och tog en hemmadag med lillan. Hon verkade minsann inte misstycka alls över snön (lillan då), hon lekte gott och väl nån timma ute i snöstormen. Totalt kom det nästan 20cm. Jippie… Det var bara att bosätta sig i garaget och svåla om efter jobbet… Hade jag spolat ur fälgarna i våras då? Ni behöver fortfarande inte titta åt mitt håll… Tog väl nästan två timmar innan jag spettat lös all lera uppblandad med fruset vatten… Fälgarna ser ut som “kom och hjälp mig men ingen kom” men det blev en gnutta bättre fäste än med sommarsulorna i alla fall och det är ju huvudsaken.

Sen kan jag passa på att döda myten om att grusvägar är “naturligt” sandade. Det var nog överlägset den halaste sträckan på väg till jobbet! Så fort man kom ut på asfaltdelen (fortfarande lika mycket snö) var det hur bra fäste som helst igen, lite spårigt bara.

Nu är det fortfarande lika mycket, om inte mer, på jobbet. Så vi får väl se när nästa inlägg blir. Jul? ;)

Inga kommentarer: