lördag 23 oktober 2010

Blogga enkelt med Windows Live Writer 2011

Det här borde väl vara ganska vedertaget vid det här laget men jag hör fortfarande folk som svär så det ryker om deras bloggställe när de använder det webbaserade gränssnittet för att skriva ett inlägg och så buggar webbläsaren ur och inlägget försvinner…

Det finns ju faktiskt en lösning för det problemet och den lösningen har jag använt ganska länge nu men jag har egentligen inte tänkt på det förräns nu. Så nu säger jag det:
-Använd ett fristående program! Winking smile

I mitt fall blev det Windows egna program I “Live” serien: Live Writer (Som du kan hämta hem i länken) Jag måste faktiskt erkänna att bloggandet blir SÅ mycket enklare med detta. Nu finns det givetvis andra program för sådant här också men windows gör faktiskt väldigt användarvänliga och enkla program.

Enkelt att lägga in bilder, ändra storlek, lägga in videoklipp. Ja, listan kan göras väldigt lång.

WLW2011-screen

Såhär ser det då ut i action. Man kan importera sin egen template från bloggen så man ser exakt hur det blir i bloggen. Tydligen kan man få smilisar i 2011 versionen Winking smile Nu kör jag visserligen engelska versionen men det finns givetvis en svensk också.
En annan praktisk detalj, bland många, är att man automatiskt kan ladda upp och använda bilder från Windows Live SkyDrive i bloggen. Varför är detta bra då? Jo, därför att du inte, som i vissa andra bloggtjänster, är begränsad till X antal bilder eller 1Gb, utan har ett utrymme på hela 25Gb och inte bara bilder. Detta är en webbhårddisk som du kan lagra vad som helst på, offentligt som privat.

Det enda som jag fann lite irriterande var när jag ville göra en radbrytning utan att få ett mellanrum när jag trycker enter, typ som två rader upp. Då fann jag efter lite svärande bot mot det: Shift+Enter! Smile

Men nu ska jag sluta propagera för Microsoft och glutta på TV en stund.

Inga kommentarer: