lördag 7 augusti 2010

58 L olja, 5 filter, 8 L kylarvätska och 3x10 timmar

Det var vad som krävdes för att göra en liten service!
Sen finns det de som säger att man ska kolla pluggar och sånt innan man börjar fylla på men jag tycker att det är struntprat! ;)
Nä, skämt å sido, det var faktiskt lill bettan (Volvo BM 430 för de som inte vet) som fick sig en STOR service! Så nära renovering man kan komma utan att börja riva ner saker :) Pust säger jag bara! Körde en liten motortvätt också nu ikväll och för att vara lite efterklok ska man nog göra en sådan sak innan, så man inte får in vatten i den nya fina oljan… Jag tyckte ju att den kommer ju att bli oljig och grisig när jag skulle byta allt, så jag tänkte att det passade bättre efteråt…

Gjort är gjort i alla fall och i växellådan där den mesta oljan finns tror jag knappast det kommer in vatten. Motorn är väl mest troligt men den byter man ju ändå olja på ganska ofta.
I morgon tänkte jag försöka göra en lite grundligare tvätt, främst när man ser något!, och i brist på hetvattentvätt tänkte jag göra en riktig bonnalösning! Ta den vedeldade vattenvärmaren och koppla till högtrycken! :) Kanske inte räcker så länge men resultatet man får med varmvatten går inte ens att komma i närheten av med kallvatten. Tänk dig bara att skölja av smörkniven i kallvatten, går inte lika bra som i varmt va? Typ inte alls :) Men det är i alla fall morgondagens projekt.
Undras bara vad frugan säger när jag drar igång nåt sånt på våran bröllopsdag? Månne om jag kommer att få betala för det där? Troligen! Men jag kom ihåg det i alla fall, det är inte alla karlar som gör det! ;)

Inga kommentarer: