tisdag 10 augusti 2010

Nolia i Piteå – Min ilska känner inga gränser!!!!!

Närmsta raderna kommer jag att vara en smula upprörd! Jag menar, hur i h-vete kan man anordna en så stor och populär mässa i en stad som Piteå?!?!
Jag, frugan och Palle skulle in på mässan idag och vi valde Tisdagen för att vi trodde det skulle vara lite mindre folk i rörelse och lättare att hitta parkering… Tjena! Efter att ha puttrat i snigelfart 20 minuter lämnade jag Ingela så åtminstone hon skulle hinna träffa sitt sällskap på mässan åkte jag och Palle vidare för att parkera. Jaha, inte en endaste liten plats i närheten fanns det, vid vartenda litet parkeringsområde viftade vakterna förbi oss och när vi passerat Norrstrand vände jag i ren ilska. Jag provar väl runt bostadsområdena i närheten då, i ungefär 45 minuter, men samma sak där!!! För ändå ini HELVETE!!!!!!!!!!!!!! Förbannad, som jag vet inte vad, ringde jag till frugan:
-Ring när du vill åka hem så kommer jag och hämtar dig!
Varför kan man inte få parkera efter alla småvägar när det är sådana här tillställningar? Det är ju ändå kaos i stan men nädå, då står de där med sina NVS bilar och P-Lisorna jobbar säkert övertid…
Sen åkte vi till OK i Degeränget och köpte en ostkorv med räkis och rostad lök, med dricka och en Twix till efterätt för att lugna ner mig lite grann… DÄR fanns det i alla fall parkeringar! Nätt och jämnt… Det var mitt Noliabesök, Ska försöka igen på Fredag och då ska jag hänga på låset!

Nu till “lite” kritik om stan: Skulle Piteå kommun få obegränsat med pengar till sin budget skulle de ta bort varenda liten väg i stan som bilar kan färdas på och de är redan på god väg! De största genomfarterna i stan är breda som cykelvägar med fartgupp stora som Mount Everest, inte undra på att folk köper stadsjeepar i så stor utsträckning, de behövs ju för att ta sig fram i innerstan! och framför allt på vintern, då vägarna verkar ha gjorts så smala att ingen väghyvel kan ta dem, i princip ofarbara!!
Sen ska vi inte ens tala om de obefintliga parkeringarna. Är det tänkt att turister ska lockas att handla i staden?! Det går lite dåligt om man inte kan parkera någonstans! Tänk på på det en stund alla kommunalgubbar!!
Det bästa jag nånsin gjort i hela mitt långa liv var att flytta ut ur staden, för när man får lite distans till staden ser man hur sjuk den egentligen är. När jag bodde nere i Stockholm hade jag en liten ICA butik i närheten och ett tag tyckte jag det var ena riktiga surpuppor som jobbade där men efter att ha varit till Piteå efter det framstår de som ena riktiga charmtroll! När man varit inne i det flesta butiker inne i stan inser man att ordet “serviceminded” inte existerar överhuvudtaget, endast i ett fåtal butiker som jag varit till har det varit trevlig personal som verkligen Sökt upp mig och inte sett ut som “Åh nej, inte en sån där “kund” igen” och då nästan uteslutande på industriområdena.

Nu har jag fått skriva av mig lite grand så nu känns det i alla fall lite bättre. Möjligtvis att lite jobb på vägsladden till och med kan få mig på bra humör, så man kanske ger Piteå en chans till på Fredag men just nu känns det som att jag hellre åker en 8 mils omväg till Skellefteå om jag så bara ska ha en liter mjölk…

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe, håller verkligen med dig.
Jag bodde i Piteå som barn. Är sällan där, men åker dit någon gång - enbart för att några av mina gamla släktingar är i livet.
Det du skriver om butikspersonal stämmer exakt med mina erfarenheter. Förutom att det inte finns något affärsutbud att tala om - skämtet gallerian är en sorglig historia. De flesta butiker - fullständigt avsaknad av estetiskt tänkande, gapar tomma, förutom "Dollarplace" - piteåbornas favorithak, smaklöshetens palats. Har nog aldrig mött så otrevliga butiksbiträden. Sura, oengagerade.
Sedan dessa fula områden som inte direkt lär få fart på inspirationen. 80-90-tals byggen till bostadsområden står uppradade som baracker på en kaserngård. Jag skulle bli svårt deprimerad om jag bodde där. Kanske därför så många piteåbor ser sura ut.

Vill bara säga: Ditt inlägg är klockrent!