fredag 24 december 2010

Matte´s BBQ-Glaze

Det här är en variant av Kansas City Classic Barbecue Sauce, ganska söt och rökig. Perfekt till fläskkött av alla slag som man få lite extra smak på.
Som vanligt ska denna sås strykas på måttligt, inte dränkas, vid slutet av tillagningen då den innehåller socker, sista 30 min vid Low and Slow (110 grader) eller sista 5-10 min vid ~225 grader, såsen ska bara karamelliseras. Åja, nu till receptet.

Del 1:

  • 3 tsk Olja eller Smör
  • 1 liten finhackad Lök
  • 4 Vitlöksklyftor (hackade eller pressade)

Del 2:

  • 1 tsk Chilipulver (Mer beroende på styrka)
  • 0,5 tsk Svartpeppar (Mald)
  • 0,5 tsk Salt

Del 3:

  • 1,5 dl Ketchup
  • 0,5 dl Senap
  • 1 msk Vinäger
  • 0,5 dl Worcestershiresås (Alt. 1 tsk Liquid smoke om man inte har grillat köttet)
  • 0,5 dl Citronjuice
  • 0,5 dl Grillsås
  • 0,5 dl Melass eller sirap
  • 0,5 dl Honung
  • 1 tsk Stark sås
  • 1 dl Farinsocker
  • 1 tsk Tamarind pasta (Om man råkar ha)
  • Ev. 0,5 krm Kanel och 1 tsk malda Nejlikor såhär i juletider.

Gör såhär:

Sautera löken och vitlöken (I.E. koka i oljan, ska bara bli genomskinliga) i ca 5 min.

Blanda de torra kryddorna (Del 2) och tillsätt till lökblandningen (Del 1), koka i ett par minuter, detta för att få ut de oljelösliga smakämnena.

Blanda ingredienserna till Del 3 grovt och häll i pannan och låt sjuda 15-20 minuter.
Smaka av då och då och tillsätt lite av det man tycker saknas.

För att göra denna lite juligare tillsatte jag liiite kanel och ungefär en tsk mald nejlika, blev kanongott!!

Efter att jag gjort denna sås kommer jag nog aldrig mer köpa en färdig BBQ sås!!

IMG_4925

Här har vi resultatet: Tjocka revbensspjäll griljerade med blåslampa… som proffsen! Blinkar

IMG_4926

Inga kommentarer: